تفاوت هود شیمی و هود لامینار

۱۰ بازديد

در کار آزمایشگاهی اولویت اول حفظ ایمنی کاربر و سایر افراد حاضر در محل آزمایشگاه است. بنابراین مدیران آزمایشگاه ها پیش از هر اقدامی باید برای ایجاد یک محل کار ایمن برای پرسنل خود برنامه ریزی داشته باشند. انواع هود های آزمایشگاهی که محفظه های مخصوص برای آزمایش ها هستند، خط مقدم حفظ سلامت کاربران در آزمایشگاه ها هستند.

هود لامینار و هود شیمیایی دو نوع اصلی هود ها هستند که می توان گفت تقریبا در تمام آزمایشگاه های زیستی و شیمیایی وجود انواع مختلف این هود ها ضروری است. انتخاب درست هود ها، دانستنن نحوه کار و نگه داری مناسب از هود ها، مستلزم داشتن اطلاعات پایه از هر کدام از آن ها است. برای درک تفاوت هود لامینار و هود شیمیایی در این مقاله همراه ما باشید.

هود لامینار، اجزای سازنده و کاربرد ها

هود لامینار یا هود جریان خطی آرام در آزمایشگاهی که نمونه های مورد آزمایش میکروب ها و عوامل بیماری زا هستند کاربرد دارد. هود های لامنیار دارای فیلتر هپا هستند که ذرات تا قطر 0.5 میکرون را فیلتر می کنند. هود های لامینار در سه کلاس مختلف طبقه بندی می شوند. هود لامینار کلاس I تنها از فرد در برابر نمونه ها محافظت می کند. به این معنی که هوای فیلتر شده و تمیز خارج می کند. هود لامینار کلاس II از نمونه ها در برابر گرد و غبار و آلاینده های محیطی در آزمایشگاه محافظت می کمند بنابراین برای کار با نمونه های حساس و آسیب پذیر وجود هودد لامینار کلاس II ضروری است. بالا ترین سطح حفاظتی را هود های لامینار کلاس III فراهم می کنند. این هود ها نه تنها از افراد در برابر میکروارگانیسم ها محافظت می کنند، بلکه مانع از آسیب دبدن آن ها به وسیله محیط آزمایشگاه می شوند. این کلاس هود های لامینار که به آن ها گلاو باکس نیز گفته می شود، یک محفظه کاملا بسته هستند که کاربر امکان کار مستقیم بر روی نمونه را ندارد و تنها با استفاده از دستکش هایی که در قسمت جلویی هود قرار دارد می توان آزمایش های خود را انجام دهد.

هود شیمی، اجزای سازنده و کاربرد ها

هود شیمی برای حفاظت کاربران آزمایشگاه در برابر مواد سمی، خورنده و و بخارت آن ها ضروری است. اصلی ترین مزیت این هود ها نصب یک فن قوی مانند فن سانتریفیوژ روی آن ها است. این فن قدرتمند تمام بخارت سمی را خارج می کند. قسمت های داخلی این هود از  فولاد های ضد زنگ ساخته شده است. هود های شیمی ایرانی رویان ایران ضد اسید است و مجهز به فن سانتریفیوژ، شیر گاز، شیر آب و سینک ضد اسید هستند.

مهم ترین تفاوت های هود شیمی و هود لامینار

  • هود شیمی دارای فیلتر هپا نیست بنابراین گزینه مناسبی برای کار با میکروارگانیسم ها به شمار نمی آید.
  • هود شیمی تنها برای خارج مردن هوای آلوده کاربرد دارد. در حالی که هود لامینار هوای فیلتر شده و تمیز را به سمت کاربر خارج می کند.
  • در محفظه داخلی هود های لامینار لامپ یووی نصب می شود. با روشن کردن این لامپ قبل و بعد از کار، محیط داخلی هود لامینار ضد عفونی می شود.
  • روی هود شیمی شیر آب، گاز و سینک ضد اسید مخصوص هود نصب می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.